Hei!
Så er jeg/vi altså tilbake i Brussel og "etter utallige
oppfordringer" i gang igjen med mine "Brusselbrev", eller
"trusselbrev" som en del hjemme trodde var overskriften.
På blokken har jeg følgende:
·
Kort opphold hjemme
·
Å lære å bli "diplomat"
·
Tilbake til Brussel
·
På opplæring i Brussel
·
Barrosos
"State of the Union"
·
Noen første IKT-politiske observasjoner
Kort opphold hjemme
Da vi dro hjem fra Brussel i oktober 2012, var det egentlig
uten tanker om å dra tilbake. Jeg hadde en ganske lei erfaring de siste
månedene med en vond rygg og "rådsstillingen" for IKT og forvaltning,
som jeg faktisk hadde hatt litt lyst på tidligere, var lagt på is.
Men så ble jeg ganske bra i ryggen, ja til og med
forbausende bra, stillingen ble utlyst på nytt, jeg søkte og jeg fikk den
altså. Jeg har et ganske entusiastisk forhold til det å på full tid kunne
observere, studere og referere fra liv og IKT-politikk i Brussel.
Jeg kan ikke la være å ta med at jeg også ble smigret og
overrasket over alle kommentarene hjemme og at de både savnet og nå også så
frem til mine Brusselbrev. Så nå er jeg altså i gang igjen.
De gamle brevene ligger fortsatt på http://faobrusselblogg.blogspot.com
og her vil jeg også legge ut de nye brevene.
Å lære å bli "diplomat"
Jeg er formelt ansatt i UD, som «spesialutsending for IKT og
forvaltning», med faglig lenke til FAD. Det er spennende og ukjent terreng. Jeg
må begynne med selve ansettelsesbrevet. Normalt er de ansettelsesbrev jeg har
fått på ca en halv side som konstaterer at jeg er ansatt og skal starte opp
etter nærmere avtale dersom jeg aksepterer tilbudet. UD's ansettelsesbrev er
annerledes. Det er på tre sider og inneholder en laaang liste over at det jeg
må ordne med før jeg kan tiltre: personopplysninger, tiltredelsesskjema,
utetjenesteskjema, sikkerhetsklarering, obligatorisk introduksjon til
utenrikstjenesten, kurs i krisehåndtering, sikkerhet og beredskap,
opplæringsplan, legeundersøkelse, E106, bolig-arrangementer, diplomatpass, evt
tiltredelsesforskudd, få stedsrapport og virksomhetsplan, regler for dekning av
flytteutgifter, ordne med flyttebyrå osv.
Når jeg tenker meg om, så forstår jeg jo at det må være
orden på sakene når man skal sende folk rundt i hele verden, men det er ganske
spennende å erfare et så omfattende og detaljert system hvor de har folk og
spesialister til det meste[1].
Ganske imponerende (og positivt)!
Forskjellen fra da jeg dro ut som nasjonal ekspert er stor,
veldig stor. Da måtte jeg ordne opp i det meste selv.
Før vi kunne dra måtte vi altså igjennom obligatorisk
opplæring: krisehåndtering og "grunnkurs for utreise".
Krisehåndtering: Jeg sitter igjen med et inntrykk av at
tsunamien utenfor Thailand andre juledag 2004 representerer et før og etter for
UD-systemet, kanskje litt som 22. juli for norsk politi. Ingen systemer, ansett
hvor godt organisert de er kunne vel taklet en katastrofe som den i 2004, men
den førte til at UD måtte tenke helt annerledes og nytt når det gjelder å
forholde seg til en befolkning som ikke lenger "holder seg
hjemme". På UD-dialekten kalles dette "konsulære tjenester". Fra
å skaffe pass i utlandet og hjelpe akterutseilte sjøfolk å komme hjem må de nå
være forberedt på å forholde seg til skyhøye forventninger fra store grupper av
nordmenn som oppholder seg i utlandet. Og også en liten "spesialråd"
i Brussel skal kjenne til telefonnummer og kontakter dersom noe inntreffer.
Nytt og tankevekkende, og litt imponerende å høre om hvilket apparat som på
kort varsel kan mobiliseres.
For en som må innrømme å ha hatt både r-notater og
budsjettekster liggende nokså tilgjengelig på kontoret i et "trygt"
regjeringskvartal er det også spennende å bli innsatt i hva slags
sikkerhetsregimer en er nødt til å forholde seg til når en er på "fremmed
jord".
Men jeg må jo også innrømme at jeg blir litt sjarmert av
"diplomatpass" og bil med CD-skilt...
Tilbake i Brussel
Litt flaks skal man ha: Vi er tilbake i samme leilighet som
vi hadde da vi bodde her nede 2008-2012! Da det ble klart at vi skulle nedover
kontaktet jeg vår "consierge" i huset hvor vi bodde og spurte om det
var ledige leiligheter. Vi hadde svært gode erfaringer med både hus (som var
helt nytt da vi flyttet inn) og strøket for øvrig. Ja, det hadde de, og fra 1.
september var faktisk vår gamle leilighet ledig. De som bodde der flyttet ut kl
12 og kl 16 kom vi! En detalj: Delegasjonen liker ikke møblerte leiligheter.
Det skaper mye styr. Vi ønsket imidlertid nå som forrige gang møblert
leilighet; huset hjemme står der, vi leier ikke ut, vi hadde nettopp kjøpt en
del nye møbler og vi ønsket ikke dobbelt opp. Så de ansvarlige ved delegasjonen
var "geme" og lot oss ordne med leilighet selv. Fint for oss.
Sentralt. Nær metro. Nær butikker. Kort vei til jobben. osv. Vi er meget vel
installert. Alt funker: TV, internett, norsk IP-telefon osv.
På opplæring i Brussel
Den norske EU-delegasjonen i Brussel er Norges største
utenriksstasjon, ca 60 medarbeidere totalt. (Som ambassadøren stadig
presiserer: Den største, viktigste, beste og dyreste utenriksstasjon Norge
har.) Som mange av dere vet: Ingen hus er nærmere EU-hovedkvarteret,
Berlaymont, enn "det norske hus" som inneholder både den norske
EU-delegasjonen (Norwegian Mission to the EU) og vår ambassade til Belgia. Et
både staselig og stilig bygg. http://www.regjeringen.no/nb/sub/europaportalen/eu-delegasjonen.html?id=684797
Det er to ambassadører i Norges hus, ambassadøren til EU og
ambassadøren til Belgia. De to «stasjonene» (på UD-språk) er integrert.
Ambassadøren til Belgia er nestleder i EU-delegasjonen.
I delegasjonen er det ca 25 "spesialråder" slik
som meg, fra de fleste departementer, miljø, justis, forsvar, helse, kunnskap,
fisk, landbruk, arbeid og sosial osv. En imponerende samling med erfaring og
kunnskap. Hver mandag og torsdag er det såkalt morgenmøte. Da går en runden
rundt bordet om hva som er aktuelt. Jeg har vært med på mitt første. Ganske
spesielt. Jeg har aldri vært på noen regjeringskonferanse, men det må være slik
det foregår, siste poenger fra justis, forsvar, miljø, finans, osv, og IKT! Veldig
fasinerende overblikk om hva som rører seg, både politisk og praktisk. Det er,
som kjent, en uendelighet av saker, møter og konferanser i EU-systemet som
Norge faktisk må følge med i. Det er over 7000 besøkende pr år til Norges hus i
Brussel.
Første uke har det vært opplæring.
Det må vel være riktig å si at Norge er «tungt» tilstede i
Brussel. EU-delegasjonen, Belgia-ambassaden, EFTA-systemet, ESA (ca 70, 1/3
norske) og FMO (ca 60, kommer tilbake til hva det er) i tillegg til NATO.
ESA er litt fascinerende. Det er de som passer på at vi
"følger boka" i forhold til EU-systemets regler og forordninger. Jeg
må ta med et friskt poeng fra ESA-presentasjonen, denne institusjonen som vi
stadig føler «jakter» på nye og gamle inngrodde ordninger i Norge. Når vi
tenker oss om, så er det jo bare rimelig at Norge, som EU-systemet for øvrig,
på passe på at ordninger og bestemmelser overholdes, men det blir kanskje ikke
alltid like vel forstått. Den presentasjonen vi fikk ble friskt innledet med
noen professorale sitater som viser fordommene mot institusjonen:
“I
ESA, som er kontrollorganet som overvakar EØS-avtalen, sit det norske
diplomatar som systematisk motarbeider interessene til det norske folket. Vi
bør ikkje nøle med å kalle dei med deira rette namn: landsforrædarar, og det
ikkje mindre enn passivt NS-medlemsskap under krigen.”
Professor Nils Rune Langeland, Dagbladet 4. januar 2003
Professor Nils Rune Langeland, Dagbladet 4. januar 2003
Og denne:
“Jeg
ser for meg et bilde av disse konkurranseemissærene fra ESA som vasser gjennom
norsk samfunnsliv med sine ødeleggende meldinger, som zombier som ikke forstår
at deres tid er ute. Det er på tide at vi ser det. Og at vi avskilter dem.”
Professor Steinar Westin, Adresseavisa 12. mars 2009
Professor Steinar Westin, Adresseavisa 12. mars 2009
Men faktum er jo at uten et fungerende ESA ville ikke
EØS-avtalen kunne overleve.
FMO, Financial Mechanisms Office, var en ny institusjon for
meg, selv om jeg egentlig visste hva det er: Det er det «kontoret» som bestyrer
de pengene Norge har forpliktet seg til å bidra med til «nye» EU-land for å få
tilgang til det indre marked. Det dreier seg om 1,788 mrd € for perioden
2009-2014, ca 14 mrd NOK, til alle de øst-europeiske landene pluss Spania,
Portugal og Hellas. Ikke alle land har like lett for å organisere mottak og
fornuftig bruk av disse overføringene. Det var positivt å høre at Polen er
største og best organiserte mottaker, mens Hellas, som ventet, har betydelige
problemer med å organisere fornuftig bruk. Vi fikk også en oversikt over hva
slags programmer og prosjekter som kan motta midler: klima, fornybar energi,
grønn innovasjon, politisamarbeid, forskning knyttet til CO2-fangst og
–lagring, ta vare på kulturarven (vi har lest om at vi støtter oppussing av
gamle, historiske bygg) osv. Se www.eeagrants.org.
En refleksjon: Når jeg får en slik oversikt, kan jeg ikke la være å fundere på
hvorfor det er slik at noen områder/departementer har vært mye mer «på hugget»
enn andre. Kunne ikke vi, FAD, ha en interesse i å støtte oppbygging og
utvikling av nasjonale registre og IKT-løsninger? Har vi sovet i timen? Om kort
tid skal nye programmer og prioriteringer utformes. Burde vi (FAD), Difi,
AltInn, Brønnøysund etc melde oss på?
Litauen har presidentskapet i EU i høst. MEP Leonidas
Donskis, var invitert til å presentere Litauen og litauiske prioriteringer. Det
var tankevekkende. Mr Donskis presenterer seg som politiker, filosof og
aktivist. Han satt fengslet i ti år under den sovjetiske «okkupasjonen». Han
beskrev noen av de politiske dilemmaer i de tidligere øst-statene, om hvordan
kommunistpartiene har utviklet seg til sosialdemokratiske partier, hvordan
«antikommunistene» ofte har utviklet seg til «høyreekstreme» partier og hvor
trangt det er i midten, hvor vanskelig det har vært å etablere «liberale»
partier, som han representerer i Litauen. (I Litauensier han at de har klart
det.) Denne spenningen innebærer at stabile demokratiske ordninger ikke er
oppnådd en gang for alle. Ungarn ble nevnt som eksempel på hvor vanskelig det
er. Mr Donski har en egen hjemmeside på engelsk. Han sa selv at den kanskje
viktigste grunnen til at en liberal filosof som han ble valgt inn i det
europeiske parlamentet,
kanskje var at han hadde hatt sitt eget talk show på TV.
Spennende greier. Se hans engelske hjemmeside: http://www.donskis.lt/p/en
Barroso
– State of the Union
Onsdag 11
september presenterte Jose Barroso som State of the Union-tale. Talen,
både video, tekst, og kortversjon finnes på hans hjemmeside: http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/president/
Det viktigste for “IKT-råden” er å fortelle at IKT/telekom
fikk en sentral plass, ca 2 sider i den 35 sider lange (stor skrift)
word-versjonen jeg har.
Hans poeng: Vi har et velfungerende indre marked for varer
og vi ser gevinstene ved det. Vi trenger å utvide dette til andre områder,
f.eks. kommunikasjon og ehandel (i tillegg til noen andre…). Så annonserer han
et «single market for telecoms». Vi har senket roaming-prisene. Nå må vi komme
videre og sikre et digital single market, ikke 28 nasjonale markeder. Og vi må
arbeide videre med «digital agenda», hvor vi også må arbeide videre med
sikkerhet og personvern.
Barrosos poenger om IKT henger sammen med at Vice President
Kroes (IKT/CONNECT-presidenten) lanserer sine nye tiltak om «connected
continent», som jeg kommer tilbake til nedenfor.
Barrosos IKT-poenger kommer i tillegg til de mer overordnede
poengene om den økonomiske krisen og hvordan vi nå (trolig) er på vei til noe
bedre tider:
I just came back from the G20
in Saint Petersburg. I can tell you: this year, contrary to recent years, we
Europeans did not receive any lessons from other parts of the world on
how to address the crisis. We received appreciation and encouragement.
Not because the crisis is
over, because it is not over. The resilience of our Union will continue to be
tested. But what we are doing creates the confidence that we are overcoming the
crisis – provided we are not complacent.
We are tackling our challenges
together.
We have to tackle them
together.
Noen første IKT-politiske observasjoner
Barrosos IKT/telecoms-poenger må ses i sammenheng med de
initiativ Vice President Kroes nettopp har lansert. Det henger sammen med
følgende[2]:
Det europeiske råd (og nå snakker vi ikke om ordinære
minister-møter, vi snakker om «summit», der hvor statslederne møtes!) har flere
ganger markert at de ønsker å komme videre når det gjelder «digital single
market». Dette var sist oppe i Rådsmøtet i mars 2013 og responsen fra
Kommisjonen skal opp i Rådsmøtet 25-26 oktober, som er dedikert til Digital
Agenda for Europe (DAE) og innovasjon.
Her er et godt utgangspunkt for mer info om Connected
Continent (enda en ny betegnesle, etter Digital Agenda for Europe, Digital
Single Market, Single Market for Telecoms, og nå altså også Connected
Continent, ganske forvirrende…).
Jeg må ta med noen detaljer:
Fire hovedpunkter:
·
EU-wide
and roaming-free mobile plans;
·
Simpler
rules to help companies invest more and expand across borders;
·
First-ever
EU-wide protection of net neutrality;
·
Abolishing
premiums for international phone calls within Europe
På norsk: (Enda) billigere å motta samtaler i Europe,
billigere å ringe til utlandet, lovbeskyttet nettnøytralitet, enklere for
teleselskapene å etablere seg i andre land.
Mer
detaljert:
Simplifying EU rules for
telecoms operators
A single authorization for operating in all 28
member states (instead of 28 authorisations), a demanding legal threshold for
regulating telecoms sub-markets (which should lead to a reduction in number of
regulated markets), and further harmonizing the way operators can rent access
to networks owned by other companies in order to provide a competing service.
Pushing roaming premiums out
of the market
Incoming call charges while travelling in the
EU would be banned from 1 July 2014. Companies would have the choice to either
1) offer phone plans that apply everywhere in the European Union ("roam
like at home"), the price of which will be driven by domestic competition,
or 2) allow their customers to “decouple”, that is: opt for a separate roaming
provider who offers cheaper rates (without having to buy a new SIM card). This
builds on the 2012 Roaming Regulation which subjects operators to wholesale
price cuts of 67% for data in July 2014.
No more international call
premiums within Europe
Today companies tend to charge a premium for
both fixed and mobile calls made from a consumer's home country to other EU
countries. Today's proposal would mean companies cannot charge more for a fixed
intra-EU call than they do for a long-distance domestic call. For mobile
intra-EU calls, the price could not be more than €0.19
per minute (plus VAT). In setting prices, companies could recover
objectively justified costs, but arbitrary profits from intra-EU calls would
disappear.
Legal protection for open
internet (net neutrality)
Blocking and throttling of internet content
would be banned, giving users access to the full and open internet regardless
of the cost or speed of their internet subscription. Companies still able to
provide “specialized services” with assured quality (such as IPTV, video on
demand, apps including high-resolution medical imaging, virtual operating
theatres, and business-critical data-intensive cloud applications) so long as
this did not interfere with the internet speeds promised to other customers.
Consumers would have the right to check if they are receiving the internet
speeds they pay for, and to walk away from their contract if those commitments
are not met.
New consumer rights, with all
rights harmonized across Europe
New rights such as the right to plain language
contracts with more comparable information, greater rights to switch provider
or contract, the right to a 12-month contract if you do not wish a longer
contract, the right to walk away from your contract if promised internet speeds
are not delivered, and the right to have emails forwarded to a new email
address after switching internet provider.
Coordinated spectrum
assignment
This will ensure Europeans get more 4G mobile
access and Wi-Fi. Mobile operators will be able to develop more efficient and
cross-border investment plans, thanks to stronger coordination of timing,
duration and other conditions of assignment of spectrum. Member States would
remain in charge, and continue to benefit from related fees from mobile
operators, while operating within a more coherent framework. Such a framework
will also expand the market for advanced telecoms equipment.
More certainty for investors
The Recommendation on Costing Methodologies
and Non-Discrimination is the second element of this package, complementing
the proposed regulation and intrinsically linked with it. It aims to increase
certainty for investors, to increase their investment levels, and reduce
divergences between regulators. This means 1) further harmonizing and
stabilizing costs that incumbent operators may charge for giving others access
to their existing copper networks; and 2) ensuring that "access
seekers" have truly equivalent access to networks. Where such competitive
constraints and non-discrimination are ensured, the prices for wholesale access
to "next generation" broadband would be determined by the market
rather than regulators, meaning less red tape for operators.
Dette er alt sammen spennende. Men: Alt sammen er veldig
ensidig knyttet til telekom; det sies i denne omgang lite (ingenting) om
utfordringene knyttet til innhold, opphavsrett osv som kanskje er den aller
største hindringen for et «digital single market». Men det kommer kanskje noe
om det senere…
Jeg innser at nå er det på tide å avslutte «Nye Brusselbrev
1», som vanlig altfor langt. Men når jeg har utfordret mine kolleger i deptet
på det med lange brev, så har jeg fått kommentarer om at det er ok (de er jo
høflige byråkrater…). Jeg har flere ting jeg burde tatt opp, bl.a. arbeidet med
personvernforordning hvor jeg fikk være med i Rådet og høre på diskusjonen og
litt om belgisk politikk men det kommer nye muligheter.
Nytt for meg denne gang er at deler av dette brevet faktisk
skrives i arbeidstiden… som del av jobben.
Dette brevet sendes direkte til alle som har bedt om det. De
som måtte ønske å strykes fra eller inkluderes på listen er velkomne til å
sende meg en mail, f.eks. på FAD adressen (fao@fad.dep.no
eller på min nye UD-adresse: faod@mfa.no ) Jeg
setter også pris på kommentarer.
Hilsen Fred-Arne
------------------------------------------------------------------------------------
Fred-Arne Ødegaard
Counsellor, ICT policies
Mission of Norway to the EU / Royal Norwegian Embassy,
Address: Rue Archimède 17, 1000 Brussels.
Office: +32 (0) 2 238 7484
Mobile:+32 (0) 499 05 7982
Web: www.europaportalen.no (norsk) | www.eu-norway.org (English)
E-mail: faod@mfa.no
Office: +32 (0) 2 238 7484
Mobile:+32 (0) 499 05 7982
Web: www.europaportalen.no (norsk) | www.eu-norway.org (English)
E-mail: faod@mfa.no
1 kommentar:
Hei!
Interessante observasjonar om IKT-politikken i EU. Eg er ingen byråkrat så, ja, det er altfor langt! ;)
Reduksjon av roaming-kostnader er viktig. Men her er det viktig å sjå på databruk meir enn tradisjonell telefoni. Det ser vi på utviklinga her til lands der telefoni begynner å bli gratis og det er datatrafikk som genererer inntektene.
Du tek ikkje direkte opp problema med regionsperrer m.m. Det er eit problem knytta til rettigheiter, men det er også eit eksempel på medieindustriens urimelege "balle-tak" på samfunnet. Det er på høg tid at det blir gjort noko for å fjerna slike sperrer, og eit samarbeid med USA må stå høgst på dagsorden her.
Til slutt vil eg utfordra deg på ei spesifikk utfordring: Digitale tenester som begrep. Eg veit det blir arbeida med begrepsrydding i ISA-programmet (Core Public Service Vocabular), men her er det mykje ugjort. Når alt heiter tenester, blir det ikkje lett å oppnå interoperabilitet.
Ser fram til fleire inntrykk frå Brussel.
Legg inn en kommentar