Som de
fleste sikkert har fått med seg, så har det nettopp vært ”toppmøte” i Brussel,
også kjent som "Summit" - "European Council" - EuCo- Det
europeiske råd - DER. Torsdag og fredag 24-25 oktober samlet alle EUs
statsledere seg i Justus Lipsus[1], Rådsbygningen, hundre meter fra Norway
House. Siden den digitale agenda faktisk var toppsaken på dette møtet,
(også etter at komplikasjonene med Merkels mobil fortrengte alt annet i media)
har jeg tenkt å bruke hoveddelen av dette brevet til å gå litt grundigere inn
på og bak kulissene i en prosess som normalt er lite kjent for oss norske.
Dessuten: Jeg forsøkte å følge nyhetsbildet hjemme under toppmøtet. Mulig jeg
ikke fulgte godt nok med, men punkt én på dagsorden, den digitale agenda, kunne
jeg ikke se var referert eller kommentert i det hele tatt!
Agendaen
denne gang blir da begrenset til dette toppmøtet.Møte i European Council
Det aller
viktigste punkt på agendaen i alle EUs organer nå for tiden - i
Kommisjon, i Rådet, i Parlament - er hvordan en skal skape ny økonomisk vekst,
og etter hvert mer og mer om hvordan IKT kan bidra til vekst. Noen sitater fra
Barrosos State of the Union-tale 11.9 (mine understrekninger) illustrerer
dette:
Ultimately,
this is about one thing: growth, which
is necessary to remedy today’s most pressing problem: unemployment. The current level of unemployment
is economically
unsustainable, politically untenable, socially unacceptable.
We have a
well-functioning single market for goods, and we see the economic benefits of
that. We need to extend the same formula to other areas: mobility, communications,
energy, finance and e-commerce, to name but a few.
..,
today, we will formally adopt a proposal that gives a push towards a single
market for telecoms. … We know that in the future, trade will be more
and more digital. Isn't it a paradox that we have an internal market for
goods but when it comes to digital market we have 28 national markets?
How can we grab all the opportunities of the future that are opened by the
digital economy if we don't conclude this internal market?
The
same logic applies to the broader digital agenda: it solves real
problems and improves daily life for citizens. The strength of Europe's future
industrial base depends on how well people and businesses are interconnected.
And by properly combining the digital agenda with data protection and the
defence of privacy, our European model strengthens the trust of the citizens.
Both with respect to internal and external developments, adopting the proposed
legislation on data protection is of utmost importance to the European
Commission.
Gjennom år
har analyser vist at utvikling og bruk av IKT er en av de aller viktigste
kildene til økonomisk vekst. At veksten i USA er høyere enn i Europa har blitt
forklart med smartere IKT-bruk i USA.
På
resepten for "economic recovery" i Europa har analytikerne ført opp
bl.a. bredbånd, frigjøring av offentlige data og "digital single
market", et Europa uten digitale handelshindringer.
På sitt
marsmøte ba Rådet Kommisjonen forberede følgende til oktober-møtet:
·
Concrete measures to establish the single market in
information and communication technology as early as possible
·
The state of play of the remaining obstacles to be
tackled to ensure the completion of a fully functioning Digital Single Market
by 2015
Kommisjonens
oppfølging av det første punktet er lanseringen av den nye
Telecom-pakken, også kalt "connected continent" 11. september, omtalt
og kommentert i mitt forrige Brusselbrev. (http://faobrusselblogg.blogspot.com)
Kommisjonens
svar på det andre punktet er en oversikt over hvilke initiativ som er
lansert og som bl.a. ligger til oppfølging i Råd og Parlament, "Europe’s
digital challenge, Commission contribution to the European Council of 24-25
October 2013." (http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/20131010_en.pdf)
Telecom-pakkens fire hovedpunkter er:
·
EU-wide and roaming-free mobile plans
·
Simpler rules to help companies invest
more and expand across borders
·
First-ever EU-wide protection of net
neutrality
·
Abolishing premiums for international
phone calls within Europe
På norsk:
(Enda) billigere å motta samtaler i Europa, billigere å ringe til utlandet,
lovbeskyttet nettnøytralitet, enklere for teleselskapene å etablere seg i andre
land.
Europe’s
digital challenge
Dokumentet
er vedlegg til et brev (http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-829_en.htm) fra president Barroso til
medlemslandene hvor hovedpunktene er:
·
Essensen av det
digitale indre marked er å skape grunnlag for innovasjon og "cross-border"
digitale tjenester, private så vel som offentlige
·
Det må bygges
tillit slik at både private og bedrifter føler seg trygge når en bruker
nettbaserte tjenester og data må deles "sømløst" over landegrensene
·
For å nå disse
målene må en rekke initiativ komme på plass, dvs komme igjennom de nødvendige
prosesser i Råd og Parlament:
o
Hele bredden av
eID initiativ må på plass, bl.a. må reguleringen om elektronisk ID, eIDAS, bli
"adopted" innen våren 2014
o
Det nye forskningsprogrammet,
Horizon 2020
o
Vi må komme
videre med deling og gjenbruk av offentlige data
o
Fra 2016 må
private og bedrifter få rett til å levere data kun en gang til offentlige
organer i hele EU; det betyr f.eks. at selskaper som skal levere tjenester i et
annet land ikke behøver å legge frem skatteattester o.l. som allerede finnes i
hjemlandet (Estland nevnes som eksempel på et land som har realisert
interoperable og integrerte digitale tjenester)
o
Cloud computing
gir grunnlag for "cross-border" tjenester i Europa, men det
forutsetter rammer som sikrer tillit og sikkerhet
o
En
tilfredsstillende europeisk infrastruktur slik det er lagt opp til i forslaget
til telecom-regulering
Hovedbudskapet
i ”Europe’s digital challenge”, (åtte tekstsider og femten sider
statistikk/tabeller med nøkkeltall) er en oppfordring til hovedstedene om å
bidra til fortgang i arbeidet med å få Kommisjonens IKT-initiativ igjennom i
Råd og Parlament. (Disse initiativene er Kommisjonens oppfølging av Digital
Agenda for Europe.) Notatet inneholder en tabell som gir en god oversikt over
initiativ som ligger til behandling. ( (http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/20131010_en.pdf)
En viktig
del av et slikt toppmøte er konklusjonene, som det arbeides med i flere uker
før møtet. Gjennom ulike kontakter fikk jeg tilgang til noen av utkastene. I
den forbindelse lærte jeg noe:
Jeg har
ofte vært imponert over hvor konkrete og djerve konklusjoner og anbefalinger
som kommer i planer og strategier fra Kommisjonen, og jeg har sammenlignet med
våre (norske) konklusjoner og anbefalinger i stortingsmeldinger o.l. som vi
alle vet preges av nøye avveininger og betydelig forsiktighet. Og her kommer
min nye innsikt, sikkert kjent for mange, men en ny oppdagelse for meg: De
avveininger og vurderinger som vi kjenner fra drøftelser med
Finansdepartementet og sluttbehandling i Regjeringen, de skjer i EU-systemet
gjennom behandling i Råd og Parlament. Når man leser konklusjonene fra rådsmøtet,
finner vi akkurat samme "dialekt" som vi hjemme kjenner fra våre
meldinger og R-notater; "det tas sikte på, en har til hensikt å,
regjeringen vil vurdere å….". I EU-dokumentene heter det "enhance,
fight against, reinforced". På denne
bakgrunn kan det være nyttig å lese konklusjonene fra rådsmøtet som finnes her:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/139197.pdf
Gjennom innspill fra medlemslandene
kjenner vi igjen de avveininger som vi får fra ulike departementer, og ikke
minst Finansdepartementet, hjemme; noen vil forsterke, noen vil svekke og noen
har behov for å spille inn nettopp sine spesielle vurderinger og
prioriteringer.
Så, hvordan gikk det?
Kommentarer fra Van Rompuy og Barroso
·
Van
Rompuys kommentarer er veldig klare for oss som er opptatt av IKT-politikk: (http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/139188.pdf)
o If we
are serious about the single market it has to go digital. At the moment it is
still fragmented, our infrastructure soon outdated, businesses are struggling
to recruit the IT specialists they need.
o
[He]
made three pledges:
§ First:
to truly connect our continent: - by bringing down digital borders, where they
are very visible like roaming charges or for online shopping. This is an
example, we have not taken a decision on it but it is in line with truly
connecting our continent; - and by encouraging investments in things like
high-speed broadband, 4G or cloud computing.
§ Second
pledge: to make it easier for people to do things with one click: - It should
be as easy and safe to buy and sell online from another European country as it
is at home.- And there's no reason why dealing with public administration
online should be more complicated than online banking or even social platforms.
E-Government could cut public administration spending by up to 20 %. -
Europeans must be able to trust their online providers, and know they are in
control of their own data and "digital lives". It's key for the
digital single market to work. Online privacy is also a civil right – one we
take very seriously. We want a safe and secure European framework for data and
cloud computing. On the global digital market, it would be a competitive
advantage for Europe. Clearly there is a market-gap for privacy-friendly
platforms!
§ Our
third pledge is to give a vigorous push on IT skills. By 2015 there will be
900.000 digital jobs waiting to be filled. It's not just about skills, but also
about social inclusion. So this evening we decided that more structural funds
will go precisely to digital training and retraining! So, three pledges,
because a truly single digital market would be a huge boost for businesses, a
boost for jobs and growth.
·
Barroso
hadde også en innledning på møtet med noen slides som kan være interessante å
studere, (http://ec.europa.eu/news/pdf/131024_en.pdf)
o
Antall universiteter blant topp 100, PhD
kandidater utdannet for industrien, Nobelprisvinnere, mest siterte
publikasjoner. (I de fleste eksempler henger Europa etter, noen (få) steder
ligger Europa bra an i forhold til USA.)
o
Hvorfor skal det koste 45 ganger så mye å ringe
fra København til Malmö som fra Malmö til Kiruna? (Som er en støtte til nytt
telekom-initiativ)
o
Noen
gode eksempler der om ulike nasjonale IKT-initiativ (en skryteliste som løfter
frem både små og store land, og ikke bare de nordlige).
·
Ett poeng til: De endelige konklusjonene er
justert på et par områder i forhold til utkastene før møtet:
o
Økt
vekt på å redusere "the digital gap between Member States" (Kom
visstnok fra Romania under møtet.)
o
Noe
mer "nøkterne" ambisjoner i forhold til opphavsrett-forvaltning. Mens
man i det opprinnelige forslaget omtaler "complex intellectual property
rights regimes", har man i den endelige teksten føyet til og
"balansert" konklusjonen (ble visstnok spilt in av Frankrike):
§ It is
important to modernise Europe's copyright regime and facilitate licensing,
while ensuring a high level of protection of intellectual property rights and taking
into account cultural diversity. (avsnitt 7)
o
Offentlig
sektors rolle er forsterket gjennom følgende:
§ Special
attention should be paid to the role of the public sector in enabling systemic
innovations, especially in the cleantech and biotech sectors. (avsnitt 16)
Kommentarer fra
analytikere
Brussel er full av
lobbyister og analytikere, noen sier det er 15-30 000 av dem. Etter
toppmøtet inviteres det til briefinger og tolkninger om hva som faktisk har
skjedd og hvordan det skal forstås. Jeg har vært på to slike, en i regi av EPC,
European Policy Centre. Deres vurdering finnes her: http://www.epc.eu/pub_details.php?cat_id=4&pub_id=3872 og en med Peter Ludlow, "the
ultimate insider in Brussels" iflg Financial Times.
Hva sier de?
"Limited
substance", lite nytt er hovedkonklusjonen, stort sett en gjentakelse av
gammel dagsorden:
EU leaders did
not take any ground-breaking decisions on the four key topics on the agenda:
the digital economy, innovation and services; youth unemployment, financing the
economy and cutting red tape; deepening the Economic and Monetary Union (EMU);
and migration. They reiterated past positions and objectives, called on Member
States to fullfil their obligations, and postponed decisions on key issues.
Det over er fra den
skriftlige analysen. De muntlige kommentarene er mer krydret:
·
Om
dette og andre toppmøter i det siste: "The new normal, not much done"
·
"A missed opportunity summit"
·
"Could have been a good opportunity
for the Digital Agenda"
·
Konklusjonene er "civil servants
conclusions"
·
"Nothing directed the ball to the
goal"
For en "lærling"
i dette gamet ser det annerledes ut. Etter min vurdering bør en ikke
undervurdere betydningen av at IKT-politikken på denne måten er satt øverst på
dagsorden og er gjennomgått på toppnivå. Analytikerne er sikkert særdeles
erfarne i toppmøter og EU-prosesser, men det er ikke sikkert de har jobbet så
mye med IKT og IKT-politikk. Når de klager over mangel på "nye
initiativ", hva får en til å tro at en plutselig i et slikt møte skal
komme opp med "the silver bullet"?
Euractiv
Da har Euractiv faktisk en
mer positiv tilnærming hva som er Europas viktigste IKT-utfordringer, se f.eks.
http://www.euractiv.com/print/specialreport-innovation-digital/europe-digital-economy-needs-new-analysis-531265. De refererer til hvordan «the digital
economy» vokser 10% pr år, betydelig raskere enn resten av økonomien. Mens den
digitale økonomien i Europa som helhet utgjør 5%, så:
The U.K.’s
Internet economy (€175 billion) represents close to 10 percent of GDP, led by a
strong e-commerce sector. Denmark and Estonia have nurtured vibrant digital
sectors, including e-government capabilities that are among the world’s most
sophisticated. In Sweden, the first country in Europe to develop a
comprehensive broadband policy, consumers have driven digital-economy growth to
almost 8 percent of GDP, and the country has built a significant competitive
advantage in digital services and platforms. But most of Europe’s economies lag in digital
development.
Men toppmøtet dreide seg
om mer enn Digital Agenda i analysene fra EPC-folkene:
·
Mange
har merket seg ny allianse mellom Berlin og Paris!
·
Mange
har merket seg Angela Merkels kommentarer om at valget av nye presidenter i
Kommisjonen og Parlamentet ikke nødvendigvis er knyttet til resultatet av
kommende parlamentsvalg!
·
EPC kommenterer Lampedusa: "No
ideas avoiding people dying at sea taken on board."
·
EPC har også en kommentar om "The
big elephant in the room" (betyr: A very large issue that everyone is
acutely aware of, but nobody wants to talk about.): Parlamentsvalget i mai, frykten
for at økonomiske kriser og kutt vil føre til at anti-EU, anti-euro,
anti-immigrasjon, anti-establishment-grupper vil gjøre det bra. Dette vil kunne komplisere forholdet
i/til Parlamentet. Merkels kommentar, sitter over, bør ses på bakgrunn av det.
Peter Ludlow
Dette brevet kommer noe
senere enn planlagt; det skyldes bl.a. at jeg ville ha med en
"briefing" med Peter Ludlow, som jeg fikk anbefalt av flere som
ytterst innsiktsfull og med meget lang erfaring. Han hadde en ganske annen
tilnærming enn den vi fikk fra EPC.
Han understreket det som
jeg hørte i Van Rompuy’s kabinett før møtet; møtet var meget vel forberedt og
statslederne har virkelig diskutert den Digitale Agenda i full bredde.
Diskusjonen knyttet til Merkels mobil tok kun kort tid. Svært mange av
statslederne hadde ordet under diskusjonen om Digital Agenda og det ble gjort
en rekke endringer og tilføyelser i konklusjonene som følge av diskusjonen. På
den måten, sa Ludlow, gjorde deltakerne konklusjonene til sine egne. Han
poengterte også at det er helt normalt at toppmøtene får et visst
"seminar-preg"; slett ikke alle statslederne er helt komfortable med
Digital Agenda. Barrosos innledning ga en god bakgrunn for diskusjonen.
REFIT
Som nevnt i forrige brev
er REFIT et begrep å merke seg, Regulatory Fitness and Performance,
Communication om dette fra 10. oktober i år, http://ec.europa.eu/smart-regulation/refit/index_en.htm
.
The Regulatory
Fitness and Performance Programme (REFIT) is part of the wider 'Smart
Regulation' agenda. Through REFIT, EU laws are being screened for burdens, gaps
and inefficiencies in order to evaluate and if appropriate revise or repeal
those laws where the assessment points to a need for action.
Barrosos initiativ må ses
i sammenheng med et tilsvarende initiativ fra Davis Cameron: «Cut EU red tape»,
https://www.gov.uk/government/publications/cut-eu-red-tape-report-from-the-business-taskforce. Cameron ønsker seg et reformert og
enklere EU før den annonserte folkeavstemning om britisk EU-medlemskap. Han
hadde bedt en gruppe forretningsfolk analysere barrierer i forhold til
konkurranseevne, forenkling, handel over landegrensene, innovasjon. Og han
foreslår radikale forenklingsgrep i forhold til f.eks. offentlige innkjøp,
utslipp, mat-merking; bli kvitt alle godkjenningsordningene. (Kan minne litt
om vårt eget forenklingsinitiativ, men Cameron går mye, mye lenger.) På
toppmøtet forsøkte Cameron å samle støtte for sine forenklingsinitiativ. Han
arrangerte en egen samling for å samle støtte for sitt syn, og han fikk med seg
åtte-ni av deltakerne på sitt møte. Det finnes en ganske spenstig kommentar fra
en tidligere svensk Brussel-korrespondent, http://blogs.euobserver.com/nilsson/2013/11/04/why-not-shoot-yourself-in-the-other-foot-too-mr-cameron/ Veldig lesverdig! Her
er hennes åpning:
It´s common
wisdom, these days, that you shouldn´t start a war without an exit strategy.
It´s a very public thing, a war. It´s hard to sneak away, unseen in the night,
if you change your mind about the whole venture.
Another very
public thing is promising your voters that you will renegotiate your EU
membership and serve up to them a “Fresh Start” to vote on.
For this venture, undertaken by the British Prime Minister David Cameron, there is of course a ready made exit, staring in everybody´s face, the Brexit.
Mr Cameron has been overflooded by warnings …
For this venture, undertaken by the British Prime Minister David Cameron, there is of course a ready made exit, staring in everybody´s face, the Brexit.
Mr Cameron has been overflooded by warnings …
Still he marches
on.
Resten av toppmøtet
Men toppmøtet dreide seg
ikke bare om Digital Agenda.
·
Den
digitale økonomien "truer" skattegrunnlaget, (kalt Base Erosion and Profit
Shifting)
o
Når
netthandelen øker, hvordan løser man momsproblemene
o
Store
selskaper (Google, Amazon) er hyperoppfinnsomme og betaler nesten ikke skatt
·
Hvordan
løse ungdomsledigheten?
·
Tilsyns-
og kriseløsningsmekanismer for bankene
·
Det
østlige partnerskap; EU-landenes samarbeid med land som Ukraina, Moldova,
Hviterussland, Georgia sett forhold til Russlands innflytelse. (Dette er en
veldig stor sak i EU-systemet. Det skal være toppmøte i Vilnius om dette 28-29
november og her er statslederne nærmest "utkommandert" til å delta.)
Tyskland
En stadig gjenganger i
kommentarene er hvor viktig Tysklands politiske rolle er blitt. For en ukes tid
siden var det er spenstig vurdering av dette i Euractiv: http://www.euractiv.com/priorities/merkels-europe-men-run-brussels-news-531304. Artikkelen
handler om hvordan Merkel styrer sine tropper inn mot det som skjer i Brussel.
Hun har tett kontakt med sentrale tyske aktører i Brussel, sikrer utviklingen
av tyske posisjoner og at Tysklands røst blir hørt. Merkels kommentar om
sammenhengen mellom EP-valget og valg av kommisjonspresident er verd å merke
seg. Normal prosedyre skal være at hver partigruppe i EP peker ut sin kandidat
og Rådspresidenten skal i utgangspunktet velge en ad disse som
Kommisjonspresident. Det er her Merkels kommentar om at en ikke nødvendigvis må
følge dette rådet blir spesielt interessant.
Hva betyr dette for
Norge?
Norge (EU-delegasjonen) er
en langt mer aktiv observatør i det spillet som er beskrevet over enn jeg var
klar over på forhånd. Vi løper rundt som "agenter" for å samle
informasjon som sendes sende hjemover. Under toppmøtet gikk det en serie notater
til Norge med informasjon om hva som foregikk. Mens våre naboland er deltakere
i prosessene og fast inne på alle postlister, er vår rolle å løpe rundt og
forsøke å samle flest mulig og ferskest mulige dokumenter, noe fra
vennligsinnede kontakter og noe fra nettet. Ja ja, slik er det… Og norske
korrespondenter ser ut til kun å surfe på overflaten,
uten å være interessert i eller få tak i det som virkelig foregår. (Det var i
alle fall hva jeg klarte å få med meg...)
A propos Merkels mobil
La meg ta to poeng til slutt
knyttet til Merkels mobil:
For det første:
Avlyttingen tas ille opp av mange. Vi registrerte at flere i Parlamentet tok
til orde for at EU nå må fryse frihandelssamtalene med USA. Til dette skal
Angela Merkel ha kommentert at forholdet til USA er altfor viktig til å ta
slike drastiske skritt. Det ble også sagt bak kulissene at Obama har vært
direkte personlig brydd (embarassed) i forhold til det som har skjedd og han
skal være innstilt på å gjøre noen avtaler. Det er på denne bakgrunnen en må se
det siste vedlegget til konklusjonene, «Statement of heads of state or
government» som ble føyd til etter middagen første kveld og etter et innlegg
fra Angela Merkel som sa nettopp det som står i vedlegget: Etterretning er
viktig for å bekjempe terrorisme og Frankrike og Tyskland tar initiativ til
samtaler med USA som også andre land inviteres til å delta i. Og på denne
bakgrunn drar Frankrike og Tyskland til USA; (for å komme inn i de innerste
overvåkningssirkler??)
Et poeng til i tilknytning
til Merkels mobil: For kort tid siden var det en veldig tankevekkende artikkel
i Wired om Keith Alexander, sjefen for NSA og USAs Cyber Force, sjefen for all
avlyttingen, http://www.wired.com/threatlevel/2013/06/general-keith-alexander-cyberwar/all/. Ingressen til artikkelen:
Infiltration. sabotage.
mayhem. For years, four-star general Keith Alexander has been building a secret
army capable of launching devastating cyberattacks. Now it’s ready to unleash
hell.
Noen
smakebiter fra artikkelen:
Alexander runs the nation’s
cyberwar efforts, an empire he has built over the past eight years by insisting
that the US’s inherent vulnerability to digital attacks requires him to amass
more and more authority over the data zipping around the globe.
In its tightly controlled
public relations, the NSA has focused attention on the threat of cyberattack
against the US—the vulnerability of critical infrastructure like power plants
and water systems, the susceptibility of the military’s command and control structure,
the dependence of the economy on the Internet’s smooth functioning. Defense
against these threats was the paramount mission trumpeted by NSA brass at
congressional hearings and hashed over at security conferences.
And he and his cyberwarriors
have already launched their first attack. The cyberweapon that came to be known
as Stuxnet was created and built by the NSA in partnership with the CIA and
Israeli intelligence in the mid-2000s. The first known piece of malware
designed to destroy physical equipment, Stuxnet was aimed at Iran’s nuclear
facility in Natanz. By surreptitiously taking control of an industrial control
link known as a Scada (Supervisory Control and Data Acquisition) system, the
sophisticated worm was able to damage about a thousand centrifuges used to
enrich nuclear material.
Inside the government, the
general is regarded with a mixture of respect and fear, not unlike J. Edgar
Hoover, another security figure whose tenure spanned multiple presidencies. “We
jokingly referred to him as Emperor Alexander—with good cause, because whatever
Keith wants, Keith gets,” says one former senior CIA official who agreed to
speak on condition of anonymity. “We would sit back literally in awe of what he
was able to get from Congress, from the White House, and at the expense of
everybody else.”
Artikkelen er nesten like interessant
som Richard A Clark’s bok «Cyber War», som jeg har kommentert før: http://www.amazon.com/Cyber-War-Threat-National-Security/dp/0061962244
Til slutt
Dette var altså et forsøk på å gjøre en
litt grundigere gjennomgang av noe som for meg har vært nokså ukjent
territorium. Som vanlig, ganske mye lenger enn planlagt, og en rekke av de ting
som jeg også hadde planlagt å skrive om må vente til neste runde. En viktig
lærdom for meg: De som tror et slikt toppmøte er en ren formalitet og at alle
beslutninger er "pre cooked" tar grundig feil. Og: Det som ser ut til
å skje bak kulissene er mye mer spennende og avgjørende enn i hvert fall jeg
var klar over.
Fred-Arne
_____________________________________________
Fred-Arne
Ødegaard
Counsellor, ICT policies
Mission of Norway to the EU
Address: Rue Archimède 17, 1000 Brussels.
Office: +32 (0) 2 238 7484
Mobile:+32 (0) 499 05 7982
Web: www.europaportalen.no (norsk) | www.eu-norway.org (English)
E-mail: faod@mfa.no
Counsellor, ICT policies
Mission of Norway to the EU
Address: Rue Archimède 17, 1000 Brussels.
Office: +32 (0) 2 238 7484
Mobile:+32 (0) 499 05 7982
Web: www.europaportalen.no (norsk) | www.eu-norway.org (English)
E-mail: faod@mfa.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar