Mens
vi venter på ny Kommisjon – del 3
Denne
uken blir vi oversvømmet av rykter og spekulasjoner om den nye EU-kommisjonen
og forventninger om hvordan ting vil bli med Jean-Claude Juncker som
Kommisjonspresident. Noen kommentarer til ny kommisjon, litt om viktige saker
fra DG CONNECT som nå det italienske presidentskapet må ta fatt i og et referat
fra intervju med Robert Madelin i dag.
· De siste nominasjoner er på plass
– dette er de nye kommisjonsmedlemmene
· Viktige digitale initiativ
‘henger’ i Rådet – hva gjør det italienske prosedentskapet?
· Robert Madelin, generaldirektør i
DG CONNECT, er intervjuet i Euractiv
De nye
kommisjonsmedlemmene
Nå har de
siste landene nominert. Belgia, som (fortsatt) driver med sine
regjeringsforhandlinger har omsider, etter purringer og utsettelser, nominert
sin kandidat.
Fem
tidligere statsministre, fire tidligere utenriksministere og, kanskje det
viktigste, Juncker har nådd målet (og kravet fra Parlamentet) om 9 kvinner.
Nå
foregår kampen på bakrommet om på den ene siden fordeling av poster og på den
annen side utforming av ansvarsområder.
Juncker
lovet under sin valgkamp at han skulle bli en ‘digital president’, så
spekulasjonene er nå hva som gjøres for å styrke eller utvide ‘digital agenda’.
Euractiv har i dag en artikkel om dette, her.
Det lanseres på den ene side en kommissær for ‘digital and innovation’ og på
den annen side en kommissær for ‘internet and culture’. Det er veldig uklart
for meg hvilke deler av det digitale som plasseres hvor, men en sentral ting er
tydeligvis å få ‘digital kontroll med’ copyright-porteføljen. Copyright hører
nå hjemme i DG MARKT og DG for ‘indre marked’ er borte i mange oversikter.
Jeg
elsker dette sitatet fra
Juncker:
My first priority will
be to put policies that create growth and jobs at the centre of the
policy agenda of the next Commission. As a key ingredient for
this, we must create a digital single market for consumers and
businesses – making use of the great opportunities of digital
technologies which know no borders. To do so, we will need to have the
courage to break down national silos in telecoms regulation, in copyright and
data protection legislation, in the management of radio waves and in
competition law.
Over the next five years, the most important task of
European politicians will be to bring Europe back on track to growth and jobs.
I am convinced that the transformative role of digital technologies can be used
for creating growth and jobs. The Internet and digital communications can
transform our economies as profoundly as the steam engine did in the 18th
century or electricity did in the 19th century. For me, a fully digital Europe
will therefore be one of my priorities as next President of the European
Commission.
Europe’s path to growth is paved with tablets and
smartphones.
Her er en
oversikt over den nye Kommisjonen:
Viktige
digitale initiativ ‘henger’ i Rådet
Det
italienske formannskapet (på innsiden omtalt som ITP, Italian Presidency) har
det digitale høyt på sin agenda og den ansvarlige statssekretær har sagt:
“What we want to do is to make
Europe a genuine political and institutional issue that takes us to a genuine
European digital policy”
Hva
innebærer dette i praksis?
Den
viktigste rolle for presidentskapet er å legge prioriteringene for arbeidet i
Rådet, i vårt tilfelle prioriteringene i Telecom Council.
Da
Barroso i fjor innledet oktober-toppmøtet i det Europeiske Råd var han opptatt
av at landene måtte få en del viktige ‘digitale’ saker igjennom. Tre viktige
IKT-relaterte saker ‘henger’ for tiden i Rådet: Personvern, TSM-det digitale
indre marked med ‘telekom-pakken’ og NIS – sikkerhetspakken. Dessuten har det
vært veldig dårlig fremdrift på Web accessibility.
Noen
kommentarer til to av disse, TSM og NIS.
Som jeg
har fortalt før, så er Rådet, mildt sagt, lite entusiastisk for telekom-pakken.
Det er liten interesse for felles europeiske telekom-løsninger og pakken har
vært kritisert for at den var dårlig forberedt.
Det
italienske presidentskap er opptatt av å finne løsninger i løpet av dette året.
De
viktigste stridstemaene i TSM er:
-Spektrum:
Landene er negative til europeisk koordinering av frekvensforvaltningen. Det
italienske presidentskapet er opptatt av å finne en balanse mellom europeisk
koordinering og nasjonal kontroll.
-Roaming
– avgiftene knyttet til å bruke mobiltelefon i utlandet: Som kjent har
Kommisjonen foreslått å nulle roaming-avgiftene. En kontakt fra et stort og
mektig land utenfor EU har sagt at telekomselskapene innser at dette er en tapt
kamp, men kampen fortsetter. Teleselskapene holder presset oppe i
medlemslandene og peker på at teleselskapenes inntjening er en
forutsetning for å kunne makte den utbyggingen som EU-systemet har som mål.
Italia er opptatt av å finne kompromisser. Roaming-striden er også
knyttet til kampen om termineringsavgifter, den avgift som det selskap som
‘terminerer’ en samtale må betale til selskapet til den som ringer. I går
var det en større artikkel om tyske termineringsavgifter i Financial
times. Tyske termineringsavgifter ligger langt over andre medlemsland og de
nekter å bøye av. (Veldig spennende artikkel!) Kanskje bør vi også se denne
tyske ‘kampen’ i sammenheng med det jeg skrev om i forrige Brusselbrev, den nye
tyske digitale agenda, som bl.a. er opptatt av å bevare Tyskland som
industrielt lokomotiv også inn i den digitale tidsalder. (se http://faobrusselblogg.blogspot.com).
-Nettnøytralitet:
EP har skjerpet kommisjonens forslag på nettnøytralitet. I rådet er landenes
representanter under press fra de store operatørene om å myke opp
betingelsene for en differensiert trafikk (ikke minst etter at en i USA
er på gli i denne saken). Flere peker på at ITP ikke har så mye å gå på. EP er
veldig klare i sine prinsipper om nettnøytralitet.
Når det
gjelder NIS, så er, som tidligere fortalt, det viktigste stridspunktet:
Hvor forpliktende skal samarbeidet være?
På
overflaten er det bred enighet om hvor viktig dette området er, men det er stor
uenighet om etablering av mekanismer og forpliktelser for utveksling av
følsom/topphemmelig informasjon mellom landene. Noen land vil begrense
samarbeidet til forpliktelser om et ‘strategisk’ samarbeid’ ikke forpliktelser
til et ‘operativt’ samarbeid, dvs obligatorisk informasjonsutveksling. Dette har
å gjøre med nasjonal sikkerhet og (mangel på) gjensidig tillit mellom landene.
Kan italienerne klare å dra denne saken videre?
Italienerne
har lovet å forsøke å få fortgang på denne saken.
Så blir
det spennene å se hva italienerne får til.
Juncker
har en ‘digital dagsorden’, det spekuleres i om vi får et større og mer
innflytelsesrikt DG CONNECT; hva er da mer naturlig enn å gå til den mektige
generaldirektøren i DG CONNECT for å høre om hans tanker og prioriteringer.
Intervjuet sier også noe om hva en tenker og hvilke prioriteringer en arbeider
med på bakrommet i DG CONNECT i påvente av ny Kommissær og evt ny organisering.
Han har også noen interessante tanker om det med å jobbe i siloer. Her er noen
utvalgte poenger:
Det er
mye bredbånd:
· Europe is lagging behind on
super-fast internet connections
· Despite
the fact that Council and Parliament said they liked the broadband goals, they
didn’t put their money where their mouth was in the last period. (Saksopplysning:
Bredbånds-finansiering skulle komme I det såkalte CEF-programmet hvor Norge
regner med å bli med. Programmet var opprinnelig foreslått til 8 mrd €, men ble
i E*P kuttet til 1 mrd €. De 7 mrd som forsvar skulle til bredbånd i Europa.)
Nå foreslår Juncker et ‘infrastrukturfond’ for Europa på 300 mrd€
Om
IKT-politikken og digital agenda:
· we’ve really got a mainstreaming of
the understanding that digital really is big
· The good news is the recognition
that, if digital is big, then infrastructure spending globally is a problem and
administrations need to modernise.
· So the good and the bad news is that
digital is now understood to be mainstream: two thirds of the member states now
have their national plans which they didn’t have before and digital is an ICT
concentration objective in the structural funds for the next seven years which
it wasn’t before. So the place of digital in everybody’s vocabulary and planning
has got better.
Forbereder
man en ny digital agenda?
Selvsagt
gjør de det, men han er mer forsiktig i sitt svar:
· What we’re all working on is the
‘Europe 2020’ review, which is the main vehicle in the short term for working
out what the Juncker Commission and the new Parliament will want to do in terms
of the governance of much-needed structural reforms in Europe. So how you deal
with the ‘Europe 2020’ flagship initiatives like the Digital Agenda will depend
on that.
Kan han
si /lekke noe om organisering av ny Kommisjon?
· In terms if structure, all the DG’s
have made their contribution on what are the options and the Berlaymont will
decide when they write the mandate letters for the new Commissioners
· On the question of silos, I believe that in big organisations, process
dominates structure. You can restructure all you like, if you don’t change processes
and culture, you don’t de-silo human brains.
· And there is a very deep human
aspect to what we call silos – it is the dark side of the fact that we like to
be in teams with which we are familiar, sharing goals, values and having coffee
from time to time. And so, you need to try and connect people through processes
and new technology which can help irrespective of the structure. So my big bet
would be on digital and other modernisation steps in the organisation,
irrespective of the structural decisions.
· One of the process principles that
we lack here I think is genuine team work between sub-sets of commissioners or
directors-general.
· And there is a very deep human
aspect to what we call silos – it is the dark side of the fact that we like to
be in teams with which we are familiar, sharing goals, values and having coffee
from time to time. And so, you need to try and connect people through processes
and new technology which can help irrespective of the structure. So my big bet
would be on digital and other modernisation steps in the organisation,
irrespective of the structural decisions.
Andre
temaer?
· Running quickly through the Juncker
10-point plan, the infrastructure gap is already in the middle of our radar screen.
Public sector modernisation is part of his pillar number ten about a more
democratic and transparent society, and that’s also important. Then, the global
and transatlantic angle is crucial for innovative and research-driven area such
as digital. We are constantly cooperating with our partners on 5G, on the next
generation of semi-conductors.
· But that does not distract from the
industrial base in the broader sense – it’s not just the car it’s also the
software imbedded in the car –, the pillar there where Juncker is talking about
re-industrialising through innovation, it’s absolutely what we’re trying to do.
And all the public-private partnerships that we have – whether it’s the next
generation of micro-electronics, data analytics, cyber security, that’s big as
well.
· Now, there are some issues currently
bubbling under in 2014 which are going to become mainstream. And cyber-security
is a big one.
Hilsen
Fred-Arne
_____________________________________________
Fred-Arne
Ødegaard
Counsellor,
ICT policies
Mission
of Norway to the EU
Address: Rue Archimède 17, 1000 Brussels.
Office: +32 (0) 2 238 7484
Mobile:+32 (0) 499 05 7982
Web: www.europaportalen.no (norsk) | www.eu-norway.org (English)
E-mail: faod@mfa.no
Office: +32 (0) 2 238 7484
Mobile:+32 (0) 499 05 7982
Web: www.europaportalen.no (norsk) | www.eu-norway.org (English)
E-mail: faod@mfa.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar