I Brussel er høsten digital – det digitale stempel er
‘overalt’
I høst har jeg holdt en rekke presentasjoner, både hjemme og
her nede, om hvordan digitaliseringens utfordringer – det vi hittil har kalt
‘IKT-politikken’ – blir mer og mer synlig. I disse presentasjonene har jeg også
pekt et viktig element for å kunne forstå hva som foregår i det store
EU-systemet i Brussel – samspillet, kampen vil noen si, mellom de tre
maktsentrene Parlamentet, Rådet og Kommisjonen.
I dette Brusselbrevet vil jeg fortelle litt om hvordan det
digitale er i ferd med å bli mer og mer sentralt i disse tre institusjonene og
forsøke å gi en oversikt over hva som skjer.
Juncker leder an
Den nye Kommisjonspresidenten, som mange i utgangspunktet så
på som en ‘avdanket gubbe’ bra lilleputtstaten Luxemburg, sviktet av velgerne
etter å ha vært statsminister gjennom 17 år, en av de ‘gamle gutta’, ikke det
man trengte for å fornye et Europa (og EU?) i krise. Skeptikerne kan ha tatt
grundig feil. Han kan vise seg å bli en fornyer man ikke hadde forestilt seg.
For det første er han en som ikke trenger opplæringstid for å kunne mestre
brusselbyråkratiets irrganger. For det andre starter han sin offensiv med
tydelig program, det han kaller ‘Political
Gruidelines’, som han lanserte for Parlamentet 15. juli, der han setter
digitaliseringens utfordringer og muligheter helt i toppen av sin agenda,
sammen med arbeidet for ‘jobs and growth’. For det tredje lanserer han
gjennomgripende endringer i Kommisjonens organisering og arbeidsformer,
med helt nye roller for et sett av syv visepresidenter, kommissærer uten ‘egne
departementer’ å styre. (En
kommentator sier dette: Juncker refuses to take a business-as-usual approach,
and insists on “doing less better and concentrate on doing big things.”)
Akkurat nå er vi vitne til ‘politics in the making, hvordan
paret Ansip – Oettinger, visepresident og kommissær for det digitale; ‘lille’,
avanserte Estland sammen med ‘tunge’ (i mange betydninger av ordet) og mektige
Tyskland.
Rådet henger etter
Samtidig som den nye Kommisjonen ligger i startgropen for å
utvikle ny politikk, strever Rådet med å bli ferdig med ‘arven’ fra
Barroso/Kroes/Reding, det forrige regimet. Tre (fire) saker henger igjen: den
store telekom-pakken, forslaget til personvernforordning, og sikkerhetspakken –
NIS-direktivet. I tillegg har også forslaget om krav til universell utforming
av web-sider blitt liggende.
Arbeidsformen er som kjent slik: Forslagene går fra
Kommisjon til Råd og Parlament. Parallelt fremmer hver av de to sine innstillinger.
Når de er klare, det vil si at de er kommet så langt at de fått mandater til å
forhandle, så starter samtaler ‘trilogen’, mellom Råd, Parlament og Kommisjon.
Blir de enige, så er alt greit, blir de ikke enige, så må de hver for seg
etablere et nytt grunnlag å forhandle på.
Parlamentet kjører sitt eget løp
Parlamentet begrenser seg ikke til bare å forholde seg til
og behandle de forslag som kommer fra Kommisjonen. De kjører på mange måter
også sitt eget løp med å utvikle politikk.
Noen eksempler på Parlamentets egenaktivitet
13. november arrangerte EP en workshop om ‘Building
blocks of the Ubiquitous Digital Single Market’. Parlamentet har jobbet med
temaet ganske lenge og har fått laget et serie utredninger.
Slik etablerer Parlamentet sin egen kunnskapsbase, i tillegg til det som kommer
fra Kommisjonen.
De er aktivt på banen nå med å forberede seg på og påvirke
Kommisjonens oppstart av arbeid med DSM, Digital Single Market. 9. desember
arrangerer en av partigruppene (ECR – hvor de engelske konservative er med) en første
høring. Her samler de folk fra Kommisjonen, fra store internasjonale
selskaper og fra den uendelige samlingen av paraplyer/foreninger/lobbyer til å
belyse telekom, sikkerhet, copyright. Tre timer.
2. desember
arrangeerte STOA, Parlamentets ‘Scientific Foresight Unit’ seminaret ‘Being human in a hyper-connected
era - The onlife initiative’. Her hadde de interessante og litt
spesielle vinklinger på de digitale utfordringer: Philosophy? More than a luxury and why it
matters. Privacy?
More than data control and why it is contextual. Attention? More than a fungible asset and why it needs
protection. Freedom? More than autonomy and why it is relational.
Precaution? More than avoiding risk and why it is about critical accompaniment
Democracy? More than representation and why it is about architecture. Til og med Universitetet I Oslo var
representert I serien av foredragsholdere! (Se lenken.)
Siste initiativ i Parlamentet, som er blitt omtalt i aviser
over hele verden, er en (ikke bindende) resolusjon som kan inspirere til en
oppdeling av Google. Se f.eks. WSJ.
Resolusjonen er hovedsakelig å oppfatte som et signal til Kommisjonens arbeid
med ‘digital single market’ generelt og spesielt til konkurransekommissær
Vestagers oppfølging av arbeidet med Google’s dominerende markedsposisjon. En
tysk minister ga for noen uker siden uttrykk for det samme, en bør vurdere å
dele Google. Det er litt interessant å gå bak avisoverskriftene i denne saken
og se hva Parlamentet egentlig har sagt. Resolusjonen finnes her.
Google er selvfølgelig ikke nevnt med navn. Det som egentlig sies, er (jeg har
uthevet den sentrale setningen):
15. Notes that the online search market is of
particular importance in ensuring competitive conditions within the digital single
market, given the potential development of search engines into gatekeepers and
the possibility they have of commercialising secondary exploitation of
information obtained; calls, therefore, on the Commission to enforce EU
competition rules decisively, based on input from all relevant stakeholders and
taking into account the entire structure of the digital single market in order
to ensure remedies that truly benefit consumers, internet users and online
businesses; calls, furthermore, on the Commission to consider
proposals aimed at unbundling search engines from other commercial services as
one potential long-term means of achieving the aforementioned aims;
I tillegg, så sier resolusjonen en hel masse om at bade Råd
og Kommisjon får farten opp i en del saker (telekom, personvern). Parlamentet gjentar også sitt syn på
nettnøytralitet:
14. Stresses that all internet traffic should
be treated equally, without discrimination, restriction or interference,
irrespective of its sender, receiver, type, content, device, service or
application;
Aktørene rundt
Men det er ikke bare i trekanten Råd, Parlament,
Kommisjon at en er engasjert for å påvirke den digitale utviklingen. Jeg ha
tidligere omtalt lobbyistene. Akkurat nå er det fristende å ta med bladet
Economist. I siste nummer er det en meget bred omtale av Google med vurdering
av om digitale monopoler helt kan sammenlignes med tradisjonelle monopoler i
atomenes verden. Her
og her.
Et annet poeng: En av mine kontakter i lobbyorganisasjonene
her nede hadde forleden en meget åpenhjertig kommentar om hvordan de store
telekomaktørene har investert store summer i å få frem et budskap om at skal
det bli fart på telekominvesteringene, så bør en (Kommisjon/Råd/EP) tenke nytt
i forhold til roaming og andre telekomreguleringer. Han antydet i tillegg at
selveste Financial Times mottar økonomisk støtte fra telekom-lobbyen. Mange
ting kan tyde på at de er i ferd med å nå frem med sitt budskap. Uttalelser fra
både Oettinger og tyske ministre går på at telekomselskapene bør tjene mer
penger for å kunne investere i ny infrastruktur. Et tydelig retningsskifte i
forhold til det Neelie Kroes representerte.
Status
i Rådet – referat og vurderinger
Det var
møte i Telecom Council fredag 27. november. Der drøftet de TSM-pakken (den
foreslåtte telekomreguleringen), sikkerhetsdirektivet og internet governance.
TSM-pakken: Mange hadde forventet at de italienske
formannskapet skulle komme bringe saken frem mot en avklaring. Det ser ikke ut
til å skje. Som kjent la vice-president Kroes frem et omfattende forslag til
regulering. Alle forslag knyttet til ‘single authorisation’ (godkjennelse av et
teleselskap i ett land skal være gyldig i andre land), ‘virtual access
products’ (f.eks. europeiske abonnementer) er borte, både i Rådet og i
Parlamentets forslag. Det sto igjen tre ting i forkant av rådsmøtet: roaming,
nettnøytralitet, frekvensforvaltning.
Frekvensforvaltning er nå også ute. Landene ønsker ingen
koordinering. Dette er et nasjonalt område og en ønsker ikke den foreslåtte
samordning.
Nettnøytralitet: Mange hadde trodd at det gikk mot en
tydelig definisjon med en åpning for det som kalles spesielle tjenester. Men
mange er redde for at en for presis definisjon skal bli et hinder for
kreativitet og videre utvikling. I stedet går det mer i retning av å formulere
noen generelle prinsipper om åpen og ikke-diskriminerende tilgang til internett
i fortalen, ikke som en egen paragraf.
Roaming: I utgangspunktet hadde alle trodd at dette ville
være en vinnersak for Kroes og en tapt sak for telegigantene. Det har snudd
seg. Nå er mange, av litt ulike grunner, engstelige for at man ikke helt
overskuer konsekvensene. Og man griper fatt i den tidlige kritikken mot pakken,
den var for dårlig utredet. Selv forslag om en modifisert utgave av ‘roaming
like at home’ kunne ikke aksepteres. Land i nord (hvor folk/turister reiser
fra) er redde for hva det skal koste dem (de må betale til teleselskapene i
syd), og en er redde for at det skal øke de generelle prisene hjemme. Landene i
syd (som de i nord reiser til) er redde for tung belastning på sitt mobilnett,
som igjen vil kreve ekstra utbygging.
Konklusjon:
Vent på videre utredning og analyser fra BEREC, den europeiske regulatoren.
Noen lurer også på om hele pakken nå blir trukket. Den dårlige progresjonen i
saken harmonerer dessuten dårlig med Juncker’s plan om mer ambisiøs satsing på
telekom.
Internet governance: Her er det flere parallelle
diskusjoner. På den ene side den interne striden i Europa om dette med å tale
med en røst i internasjonale internett-fora i forhold til landenes oppfatning
om at dette fortsatt er en nasjonal sak. På den annen side de overordnede
prinsipper om hvem som skal styre det globale internett: ‘multi-stakeholder’
(nasjoner sammen med 'alle slags aktører'eller FN-sporet (landenes regjeringer
i FN). Som kjent er Europa generelt på ‘multi-stakeholder’-sporet, mens land
som Kina og Russland går for et FN-spor. Konklusjon:
Både støtte til bedre koordinering mellom landene og støtte til
multi-stakeholder-sporet. Oppsummering (så langt jeg kan se) av den linje en
lenge har vært enig om, med supplering av støtte til det som kom opp i Brasil
(Netmundial) tidligere i høst.
NIS-Network and information security: Her er man i
trilogforhandlinger med EP. Striden har som kjent vært om hvor forpliktende
samarbeidet mellom landene skal være. Strategisk eller operasjonelt. Ikke alle
er like trygge på å utveksle følsomme opplysninger. Det andre spørsmålet: Hvem
skal være forpliktet til å rapportere om kritiske hendelser? Bare offentlige og
tjenester som anses som kritiske eller også sosiale medier og generelle store
og små IKT-selskaper. Mange mener at en bred forpliktelse til å melde fra vil
være umulig å praktiskere. Spørsmålet om tillit og utveksling av følsomme
opplysninger ser ut til å kunne løses ved en gradvis utvikling og en gradvis
kompetanseoppbygging i land uten velutviklede sikkerhetsinstitusjoner.
Ny digital agenda i kommisjonen
Nå er en i kommisjonen i gang. Nedenfor skal vi se på to
forhold. Det ene: Den nye arbeidsformen med visepresident som samarbeider
med/’styrer’ flere kommissærer. Det andre: Noen innholdselementer i det vi ser
kommer.
Juncker har skissert tre digitale satsingsområder: Digital
Single Market. Copyright. Nytt telekom-initiativ. Det kan se ut til at alle tre
områdene samles under paraplyen Digital Single Market.
Om arbeidsformen
Ansip har hatt det første møte i sin gruppe av kommissærer.
Totalt har han 14 Kommissærer som er med i dette laget, men større og mindre
aksjer. På det første møtet, 12. november samlet han CONNECT, FISMA, AGRI,
GROW, COMP, EAC og RTD (i tillegg til ‘hovedaksjonær’ Oettinger i CONNECT kom
finansielle tjenester, landbruk (!!), GROW (gamle enterprise), kultur,
konkurranse og forskning.) Nye møter er planlagt ca hver annen måned fremover.
Under kommissærgruppen etableres det en
‘inter-service’-gruppe, med folk på direktørnivå fra de aktuelle DG’er. Denne
gruppen ledes fra SEC GEN, det vi kanskje kan sammenligne med statsministerens
kontor. Dette er en spennende utvikling. Det fortelles at SEC GEN skal få
50-100 nye medarbeidere for å kunne betjene den nye strukturen. Samtidig sies
det at SEC GEN sin ledelse er formell, ikke faglig.
På nivået under etableres det tverrfaglige grupper på
saksbehandlernivå.
Målet med denne (ganske tunge) strukturen, er selvsagt å
sørge for at det digitale, som nå inngår i mer eller mindre i alle fagområder,
knyttes sammen og får en enhetlig tilnærming.
Om innholdet i en ny digital agenda
Når jeg nå skriver ‘digital agenda’, så mener jeg ikke en ny
DAE slik vi kjenner det fra eEurope med etterfølgere. I kommisjonen er de nøye
med å presisere at det ikke skal lages noen ny DAE; nå skal en nærme seg feltet
på en ‘annen’ måte, fra store, sektorovergripende femårsplaner til mer spissede
leveranser med kortere tidsfrister. Robert Madelin, generaldirektøren i DG
CONNECT har ved flere anledninger referert til hvor krevende det har vært
gjennom år å impleementere DAE med sine 101 actions.
Vi begynner å se konturene av hva de nye leveransene kan
bli. Ansip annonserte noe gjennom sin høring i Parlamentet.
Et første område handler om sikkerhet og tillit. Her
ligger både personvern, forbrukerrettigheter, sikkerhet og internet governance.
Et annet område handler om å fjerne hindringer i et
fragmentert Europa. Her inngår nye initiativ på opphavsrett, e-handel,
e-betalinger og AVMS (audiovisuelle tjenester). En leveranse på opphavsrett
står høyt på Juncker’s liste.
Et tredje område vil handle om konnektivitet, invesringer i
bredbånd. I tillegg kommer satsinger på cloud/big data/internet of things,
entreprenørskap, den nye delingsøkonomien, smart cities. På listene som jeg har
fått tilgang til finner vi også temaer som digitalt førstevalg, offentlige
e-tjenester, e-helse, e-justice og kompetanseutfordringene.
Kommentar: I sum så begynner dette å ligne veldig på
det vi hadde i Digital Agenda for Europa. Forskjellen vil kanskje bli at de
ulike innsatsene blir lansert som enkeltstående prosjekter, ikke som en
helhetlig pakke. I følge de planer vi har sett, vil vi få de første konkrete
leveranser i løpet av våren 2015. Den er lagt opp til en veldig ambisiøs
tidsplan. Den store utfordringen kan bli hvordan en før Rådet med på satsingene.
I de sakene jeg har referert over kan jo ikke rådet karakteriseres som noen
pådriver. Det skal bli spennende å så i hvilken grad de nye initiativene kan
fremmes på en måte som skaper entusiasme i hovedstedene.
Fred-Arne
_____________________________________________
Fred-Arne
Ødegaard
Counsellor,
ICT policies
Mission
of Norway to the EU
Address: Rue Archimède 17, 1000 Brussels.
Office: +32 (0) 2 238 7484
Mobile:+32 (0) 499 05 7982
Web: www.europaportalen.no (norsk) | www.eu-norway.org (English)
E-mail: faod@mfa.no
Office: +32 (0) 2 238 7484
Mobile:+32 (0) 499 05 7982
Web: www.europaportalen.no (norsk) | www.eu-norway.org (English)
E-mail: faod@mfa.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar