- ‘Alle’ er enige om at betydningen av den digitale politikken er økende
- (I hvert fall ser verden slik ut for ‘digitale nerder’ som meg)
- Mange ulike initiativ har som mål å synliggjøre hvor viktig en aktiv ‘digital politikk’ er/kan være for den økonomiske utvikling
- To ‘rundebord’ i Brussel de siste måneder har inspirert til noen refleksjoner
- ‘Leveraging a digital Baltic Region’ – 30. mars 2016 hos Microsoft
- ‘Digitizing Europe – Why Northern European frontrunners must drive digitization of the EU economy’ – 15. juli 2016 hos den svenske EU-delegasjonen i Brussel
- Konferansen om ‘digital Baltic Region’ var i Microsofts lokaler i Brussel, arrangert av Baltic Development Forum, som er støttet av (bl.a.) Microsoft
- Konferansen om ‘Northern European frontrunners’ var arrangert av den svenske EU-delegasjonen i Brussel. Grunnlaget var en rapport fra Boston Consulting Group, bestilt av Google.
- Mitt poeng i denne rapporten: Noen spørsmål knyttet til hvem og hvilke krefter som driver den digitale politikken.
Bakgrunn
To konferanser i Brussel:
Microsoft Norge tar initiativ til at Norge blir
invitert inn i et Nordisk-Baltisk samarbeid om utvikling av den digitale
politikken. Bak dette Nordisk-Baltiske samarbeidet står Baltic Development
Forum, BDF. ‘BDF is a high level network for politics and business. BDF is
responsible for the digital think tank “Top of Digital Europe” established
together with Microsoft: www.bdforum.org
and www.topofdigital.eu.’ (Samarbeidet
har pågått en stund – uten Norge.)
Norge blir invitert til møte på den svenske EU-delegasjonen
for presentasjon og eventuell oppfølging av en interessant rapport fra BCG,
Boston Consulting Group – et av verdens ledende konsultentselskaper. Se her.
‘BDF’ – Baltic development Forum
BDF presenterer seg som
‘A think-tank and
high-level network for business, politics and academia in the Baltic Sea
Region. We provide platforms for collaboration, publish the latest thinking,
and facilitate public-private dialogue, to advance the potential for
innovation, sustainable growth and competitiveness.’
BDF har en rekke ‘partners’, offentlige og private
bl.a. Nordisk ministerråd. Uklart (for meg) hvilken rolle Norge har i dette.
BDF har sammen med Microsoft etablert ‘Top of Digital
Europe’:
‘Top of Digital Europe is
an independent, non-profit think tank that promotes the Baltic Sea Region as a
leader in the ICT sector. Top of Digital Europe facilitates cross-border
dialogue and public-private initiatives with the ambition to strengthen the
digital economy in the Baltic Sea Region. Top of Digital Europe is a joint
initiative of Baltic Development Forum (BDF)
and Microsoft. We are welcoming new partners.’
Norge har hittil ikke vært del av ‘Top of Digital
Europe’, men etter 30.3.-konferansen er det initiativ (fra Microsoft) for å
invitere Norge inn.
BCG og ‘Digitizing Europe’
I min rapport 5. juli omtaler jeg invitasjonen til møte i
den svenske EU-delegasjonen med presentasjon av BCG-rapporten.
Rapportens budskap:
Den digitale politikken er viktig og for noen land (‘the
frontrunners’) står mye på spill, de har ekstra mye å tape eller vinne:
Boston Consulting Group – BCG – oppfordrer derfor til mer
aktiv og engasjert politisk driv på det digitale område.
Rapporten blinker ut ni land som ’fontrunners’ og NO er
inkludert, sammen med SE, DK, FI, NL, BE, LU, IE, EE. (De ni ‘frontrunners’ har
til felles at de er ‘highly digitized’, innovative, avhengige av ‘ICT-export’
og befolkningsmessig små.)
Generelt sett er ikke den digitale politikken fokusert nok:
Generelt sett, så strever vi ofte med norsk synlighet i
strømmen av statistikker, analyser og rapporter i Brussel – og da blir vi jo
litt ekstra fornøyd når er inkludert.
Kommentar
Så, hvorfor bruker jeg tid på å lage en rapport om dette?
Som ‘nerd’ på IKT-politikken gjennom mange år er det alltid
litt ekstra spennende å være med på arrangementer hvor en makter å løfte frem
og fokusere den digitale agenda og de digitale utfordringer.
På BDF-konferansen stilte EUs
visepresident for næringslivet, finske Katainen sammen med Estlands
stjerne-MEP, Kaja Kallas, for å kaste glans over arrangementet.
Google med BCD maktet å engasjere
den svenske delegasjonen og samle alle de ni landene, flere på ambassadør-nivå.
Ikke bare Norge synes det er stas å bli invitert inn i ‘det gode
selskap’. På BCD-konferansen hos svenskene pekte flere land på at det er litt
‘smigrende’ å bli deltakere i en litt eksklusiv klubb av ‘frontrunners’.
Det var noen forskjeller på de to konferansene. På
BDF-konferansen var det hele tiden lysende klart at Microsoft sto som sponsor
og hadde en hånd på rattet. BCG-konferansen var langt mer diffus når det
gjelder opphav. Google’s rolle var overhodet ikke nevnt i invitasjon og det var
nokså tilfeldig at jeg etter hvert så at på s.3 i BCG-rapporten står det at
rapporten var ‘Commissioned by Google’. Da jeg kom til konferansen var det ikke
overrasende å møte på BCG-folkene, vi visste på forhånd at de skulle presentere
rapporten. Men jeg var faktisk
overrasket og stusset i første omgang over at det var Google som startet og
drev mye av ‘showet’ under presentasjon og diskusjon.
Jeg er generelt veldig positiv til ethvert initiativ som
bidrar til synliggjøring av den generelle IKT-politikken. Samtidig er det
viktig å være oppmerksom på at utviklingen av den digitale politikken ikke
skjer i et vakuum:
Mange land kjemper for å være
vertsland for etablering av ‘grønne datasentre’.
Den svenske stat har vært
engasjert i kampen om å få et av Google’s store datasentre.
Det foregår et spill på særdeles
høyt nivå om Google’s bruk eller misbruk av markedsmakt – nettbutikk,
søkeresultater, annonseplassering.
Microsoft er en viktig medspiller
for Estland i deres utvikling av digitale tjenester.
Estlands president og en sentral
person fra Microsoft står sammen på velkomstsiden for Top of Digital Europe.
Jeg har ingen allergiske reaksjoner i forhold til samarbeid
og samtaler med de store data-selskapene. Jeg har ofte og gjerne besøkt deres
arrangementer og hatt strålende samarbeid med store leverandører både i Brussel
og i Norge da jeg jobbet i departementene.
Men noen ganger blir jeg litt usikker.
BCG-arrangementet fikk meg til å fundere litt ekstra. ‘There
is no such thing as a free lunch’.
BDF-konferansen var ryddigere med hensyn til roller og
arrangementsansvar enn BCG-konferansen.
Hva styrer og påvirker de anbefalinger som ligger i
BCG-rapporten?
Jeg kan ikke la være å reflektere over at for Google er det
også nyttig å ha noen positive linker midt i en situasjon hvor Kommisjonen
gransker og Rådet diskuterer flere og flere områder hvor de (Google) har en
dominerende situasjon. Og det er jo ikke lenge siden det var Microsoft som fikk
all oppmerksomheten i Brussel når en diskuterte bruk og misbruk av markedsmakt.
Og før det var det IBM.
Med økende betydning for den ‘digitale utvikling’ har
landene stor nytte av samarbeid og av å lære av hverandre. Da er det viktig å
finne riktige samarbeidspartnere. Det er
veldig stor spredning i Europa når det gjelder digital modenhet. De fleste undersøkelser
viser at de nordiske land sammen med f.eks. NL, UK og EE har mye til felles. Samtidig
er det også grunn til å notere seg at det også kan være motsetninger, jf. diskusjonen
om plattformer.
Både ‘Microsoft-initiativet’ og ‘Google-initiativet’ er
forsøk på å koble sammen jevnbyrdige land med antatt like interesser som kan ha
en særlig nytte av å lære av hverandre. Men da blir det spesielt viktig å være
klar over åpne og skjulte interesser. Jeg har ikke noe grunnlag for å
mistenkeliggjøre hverken Microsoft eller Google i de to initiativene som er
bakgrunnen for denne rapporten, men i Sverige/BCG-arrangementet var ikke Google’s
rolle tydelig nok. Derfor kan det være grunner til å reflektere over hvem, hva og
hvilke krefter det er som driver den digitale politikken.
Hvem og hva driver den digitale politikken? Begge de to
konferansene som er referert her handler om å inspirere landene til klarere
fokus på den digitale politikken. Og både Google, Facebook, Microsoft, Apple og
IBM kan ha viktige argumenter i den diskusjonen. Men når den digitale
politikken skal konkretiseres, er det ikke alltid like opplagt hva som er
viktigst. Er det sikkerhet? Opphavsrett? Skills? ‘Collaborative economy’?
Platforms? Telekom? Kringkasting? Valgene og dilemmaene er mange og da blir det
viktig å være klar over hvilken agenda rådgiverne i denne prosessen har.
Takk til kollega Øyvind Rinbø for en god diskusjon og gode
argumenter i forkant av denne rapporten.
Og nå har jeg bare vel én uke igjen i Brussel!
Fred-Arne
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar