mandag 1. desember 2008

Tredje Brusselbrev fra Fred-Arne 12.11.08

Hei!
Her kommer allerede tredje brev fra Brussel, en del tidligere enn jeg hadde tenkt, men jeg fikk i dag noe informasjon som jeg føler jeg må bringe videre.
Først litt smånytt: Mandag var jeg innkalt til IKT-kurs. En ryddig gjennomgang av interne systemer. Vi har klaget i FAD over for liten kapasitet i de interne postkassene. Noen av oss fikk kranglet oss opp i over en giga… Her nede er postkassen full med 75Mb. (Google tilbyr enhver bruker minst 4 Gb!) Og så fikk vi en gjennomgang av lokale dokumentmaler. Det fungerer som andre byråkratier. Men så skjedde det noe interessant. Jeg var advart om at noen synkronisering avmobil telefon mot outlook kunne jeg bare glemme. Det var kun for folk på aller høyeste nivå. Men jeg forsøkte og sendte mail til Helpdesk med spørsmål om jeg kunne få synkronisert min HTC med Active sync. Først får jeg formell e-post om at mitt ønske er registrert og jeg kan følge med via en lenke hvordan det går. Medium viktighet… Så, etter et par timer, kommer en kar ruslende som installerer nødvendig programvare. Så nå er mine avtaler synkronisert. Altså: De er bedre enn sitt rykte her nede.
Så kommer grunnen til at jeg skriver dette Brussel-brevet så raskt etter forrige.
I The Times 7. November er det en artikkel av den engelske minister for Communications, Technology and Broadcasting, Lord Stephen Carter, som nå lanserer en ny IKT-plan, Digital Britain. Poenget er: Er det noe som kan gjøres på IKT-siden under den økonomiske krisen? Han sier:
Its premise is simple: as the global recession bites, we need to nurture those parts of the economy that can generate the growth potential and jobs that we have got used to from the financial services sector.
Han peker på at Britain har alle forutsetninger for å lykkes med dette (Tim Berners-Lee er jo engelskmann), og har tar med nasjonale tungvektere i et ”steering board”. Et annet artig sitat:
A global recession is the time when the bold can help the innovations that will drive prosperity when the economic cycle turns, and where intelligent intervention from the Government can accelerate national competitive advantage.
Om infrastruktur og innhold:
As a country we will need to be both plumbers and poets. But we will need to be sure we can deliver the plumbing before celebrating or protecting the poetry.
Det er spennende å se hvilke perspektiver han kan legge an når han er minister for både communications, technology og broadcasting.
Planen skal være klar på nyåret.
Artikkelen fra The Times (kun 1 side) er vedlagt som pdf-fil. Den kan også leses her:
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/media/article5100987.ece
Denne lenken sier en del om hva planen skal inneholde:
http://nds.coi.gov.uk/environment/fullDetail.asp?ReleaseID=381573&NewsAreaID=2&NavigatedFromDepartment=True
Et spennende poeng er at det engelske initiativet er inspirert fra et fransk initiativ fra april i år: France Numérique2012. For de franskkyndige tar jeg med to pekere til selve planen og en omtale av den:
http://www.toonux.org/news/numerique-2012-la-reduction-de-la-fracture-numerique-by-nicolas-sarkozy/
http://francenumerique2012.fr/
(Jeg hadde bestemt meg for ikke dynge på med nettreferanser som ingen gidder følge, men den ene siden av den engelske ministeren får dere tåle. Det er ganske inspirerende lesning! Og så kan de franskkyndige brife med den franske planen – som ser ut til å ha mye til felles med vår eNorge.)
Som kjent har EU IKT-planen i2010 og mitt bidrag her nede skal være å delta i arbeidet med en ny strategi, som neppe kan bli klar før ny kommisjon er på plass i november neste år. Men vi vet at Sverige, som har formannskapet da, er veldig opptatt av å få på plass en ny IKT-strategi for Europa.
Men mens vi andre har litt langsiktige perspektiver på nye nasjonale IKT-strategier, så kjører altså de alltid våkne engelskmennene en planprosess i løpet av noen få måneder.
Dette må da være en inspirasjon og en utfordring hjemme?
Ja, jeg bare måtte fortelle om dette straks jeg hørte om det. Good luck der hjemme!
Så litt om det sosiale: Søndag hadde vi tre nasjonale eksperter fra FAD (Espen, Kjell med kone og jeg) sammen med Kari Bjørke fra NHD og Line fra HOD felles lunsj i Espens nye leilighet, med innkjøpte ingredienser fra Place Jordans søndagsmarked. Veldig hyggelig. I går, tirsdag, var det ”treff” for norske nasjonale eksperter på en pub i sentrum. Veldig interessant å treffe folk fra andre sammenhenger og utveksle erfaringer. (Særlig for en fersking som meg.)
Jeg har altså fortsatt spennende og inspirerende dager i Brussel.
Hilsen
Fred-Arne
Fred Arne Odegaard
Policy Officer/SNE"Lisbon Strategy and i2010"Directorate General Information Society and Media , C.1Office : BU25 01/142European Commission_________________________________Tel : +32 2 298 56 66Fax : +32 2 296 17 80e-mail : fred-arne.odegaard@ec.europa.eu
67 41 09 66 (hjemme (Brussel), IP), +32 474 64 5018 (mob), +47 90 05 53 12 (norsk mobil)
fre-arn@online.no, fao@fad.dep.no,

Ingen kommentarer: